Aktualności

Jak wybrać dobre opony?

5 porad dla kierowców planujących zakup nowego kompletu

Jak dobrać opony do rodzaju samochodu? Co oznaczają symbole i etykiety na oponach? Dlaczego opony używane to hazard na drodze? Jak obniżyć poziom hałasu i opory toczenia? Jak zwiększyć efektywność paliwową i przyczepność opon? Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego radzi, jak wybrać właściwe ogumienie i jak o nie dbać, by zapewniały bezpieczeństwo.

Warto wiedzieć, że od kilku lat europejscy kierowcy – dzięki etykietom przyklejanym w widocznym miejscu na bieżniku – mogą przy kupnie opon już na pierwszy rzut oka porównać podstawowe parametry ogumienia. Pozwala to na dobranie ogumienia do swoich preferencji. Pamiętajmy, że opony różnych segmentów (premium, średnie, budżetowe) znacząco różnią się miedzy sobą jeśli chodzi o przyczepność, efektywność paliwową czy hałas. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m[1]. Różnica w efektywności paliwowej między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa.

Prawidłowo dobrane opony to inwestycja w nasze bezpieczeństwo – opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią i to od ich jakości zależy, jak samochód będzie się zachowywał na drodze, także w podbramkowych sytuacjach. Właściwości i jakość opon wpływają zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i na skuteczność w unikaniu wypadków czy stłuczek podczas trudnych sytuacji na drodze. – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

[+dr.title+]

1.     Używane to zakup kota w worku

Montaż dobrych opon to najprostszy sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Jednym z poważnych błędów popełnianych przez kierowców w poszukiwaniu oszczędności jest zakup opon używanych. Według badania Moto Data, 32 proc.[2] kierowców kupuje używane opony i podejmuje olbrzymie ryzyko jazdy na ogumieniu, o którego historii eksploatacji nic nie wie. Przykładowo, jazda przez kilka tygodni z obniżonym ciśnieniem wpływa na degradację warstw wewnętrznych opony, czego nie można ocenić gołym okiem. Dlatego opona musi być nieużywana, ale niekoniecznie wyprodukowana kilka miesięcy przed jej zakupem. Zasady przechowywania opon pozwolą ogumieniu zachować swoje właściwości fizyczne przez długi czas magazynowania. Opony podczas prawidłowego składowania w zasadzie w ogóle się nie starzeją.

2.     Właściwe parametry – dobrane do wymagań kierowcy i rodzaju samochodu

Rozmiar opon nie może być dowolny i nie służy tylko estetyce – producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej, które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony.

Jakie parametry są opisane na oponie? Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 195/65R16 91T, to:

3.      Oznaczenia na oponach – jak je odczytywać?

Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:

[+dr.title+]

4.     Etykiety – ważne dane dla kierowców

Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Powstały one po to, żeby każdy kierowca wchodząc do sklepu z oponami albo sprawdzając w internecie mógł na pierwszy rzut oka porównać trzy podstawowe parametry – efektywność paliwową, hamowanie na mokrej nawierzchni i poziom hałasu. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane na niej są niezwykle istotne dla każdego kierowcy:

5.     Jeśli całoroczne – to z homologacją zimową

Z danych PZPO wynika, że segment opon całorocznych jest jednym z najszybciej rosnących – w 2017 roku ich sprzedaż w Polsce wzrosła o 29%. Choć ten segment opon ma coraz lepsze osiągi poparte wieloma badaniami innowacjami czołowych firm oponiarskich, to jednak nadal jest to ogumienie kompromisowe. Decydując się na ten typ bierzmy raczej pod uwagę renomowane marki, bo z tą technologią nie każdy producent sobie radzi. Decyzja o wyborze opon całorocznych powinna być dobrze przemyślana, ale przede wszystkim należy zwrócić uwagę na homologację zimową takiego ogumienia. Spotykany jeszcze samotnie symbol M+S jest tylko określeniem opon z bieżnikiem na błoto i śnieg, nadawanym uznaniowo przez producentów opon – nie mają one natomiast zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej ani homologacji zimowej.

Hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni, właściwości jezdne, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość są kolejnymi ważnymi parametrami, na które każdy kierowca powinien zwrócić uwagę. Warto dostosować opony do stylu jazdy, rodzaju dróg, po których się najczęściej poruszamy oraz indywidualnych preferencji. Warto więc sprawdzić niezależne testy motoryzacyjne oraz poprosić o pomoc w wybraniu opon pracownika serwisu – dodaje Piotr Sarnecki.

[+dr.title+]


[1] Pomiar wg. zasad wprowadzonych Rozporządzeniem WE 1222/2009

[2] Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego