Aktualności

PZPO: Rolnik szuka opony – 114 tys. opon rolniczych sprzedanych w Polsce w 2016 r.

Odpowiednie ogumienie to mniejsze zużycie paliwa nawet o 12%*

Jak wynika z badań**, po przekroczeniu 50% procent zużycia klocków na oponie pojawiają się największe spadki sił trakcyjnych – wartość ta jest także uznawana za graniczną, jeżeli chodzi o żywotność ogumienia w maszynach rolniczych. Dalsze ścieranie bieżnika negatywnie wpływa na ekonomię jazdy – zarówno po miękkim gruncie, jak i po utwardzonych drogach. Zużyta opona skutkuje wzrostem uślizgu i niepotrzebnym zużyciem paliwa, które nie przekłada się na efektywne przemieszczanie po polu. Również na asfalcie – z powodu wzrostu tarcia o podłoże – brak bieżnika powoduje większe spalanie.

[+dr.title+]

Ciśnienie to kolejny ważny parametr w kołach, który wpływa na spalanie w trakcie jazdy po nieutwardzonym terenie. W tym przypadku niższe ciśnienie w oponach pozwala uzyskać optymalną przyczepność pojazdu i zredukować poślizg. Idealnie nadają się do tego opony radialne – ich budowa powoduje, że odkształcają się w odpowiedni i kontrolowany sposób, zwiększając tym samym pole odcisku w glebie. Dzięki temu powierzchnia, po której porusza się pojazd z takim ogumieniem ugniatana jest w mniejszym stopniu, a właściwości trakcyjne opony wzrastają.

„Właściwe opony w ciągniku – na przykład użycie opon radialnych zamiast diagonalnych – pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 3-12%, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji pojazdu. Oczywiście sam typ ogumienia to nie wszystko, równie ważna jest jego właściwa eksploatacja – czyli odpowiednia konserwacja, optymalny rozkład ciężaru czy właściwe ciśnienie w kole. Szczególnie ten ostatni parametr jest często nieprawidłowo ustawiany – nagminne jest stosowanie zbyt dużego ciśnienia przy pracy w polu, a najczęściej wystarczy do tego od 1 do 1,6 bara. Producenci opon w specyfikacji produktu dokładnie opisują parametry jego użytkowania, które uwzględniają wiele czynników, takich jak rodzaj pracy, masa traktora czy jego prędkość – dlatego w interesie użytkowników jest dokładne zapoznanie się ze wskazaniami oraz ich stosowanie” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Do najważniejszych przyczyn, które wpływają na szybsze zużywanie się bieżnika w oponach rolniczych należą:

________________________________________________________

* Źródło: red. R.C. Fluck, „Energy in Agriculture”, tom 6. “Energy in Farm Production”, Elsevier, Amsterdam-London-New York-Tokyo 1992, s. 174

** Źródło: ”Ocena zużycia występów bieżnika opon w aspekcie zdolności trakcyjnych”, Instytut Inżynierii Rolniczej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, 2010.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego